28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Z biskupem o seksie

Ocena: 0
4868

Małżeństwo to jedno ciało i jeden duch. I nie jest to temat tabu. Przeciwnie – należy go jak najczęściej poruszać, ale z należnym tej sferze szacunkiem.

Z abp. Henrykiem Hoserem SAC, biskupem warszawsko-praskim, rozmawia Monika Odrobińska


Czy w raju było pożądanie?

Jan Paweł II w „Teologii ciała” rekonstruuje rzeczywistość sprzed grzechu pierworodnego. Pisze tam, że rajska nagość, która nie wywoływała wstydu, to dowód na to, że nie było pożądania posesywnego – polegającego na chęci zinstrumentalizowania drugiej osoby. Adam i Ewa byli tak sobie oddani, że w ich akcie małżeńskim nie było cienia innych intencji, jak tylko czysta miłość i oddanie.


Czyli akt małżeński nie pojawił się po grzechu pierworodnym, ale towarzyszył pierwszym ludziom od początku?

Tak, to Bóg wymyślił i miłość, i płciowość, i akt małżeński. We współżycie od początku wpisana była pierwotna przejrzystość. Akt małżeński był udziałem pierwszych ludzi od początku, bo ich stworzeniu towarzyszył nakaz: „Bądźcie płodni i rozmnażajcie się”. Akt małżeński to zespolenie się małżonków w jedność: fizyczną, psychiczną i duchową. Wraz z grzechem pierworodnym przyszła wzajemna chęć posiadania i podejrzenie, że ktoś chce się mną posłużyć. Takie są też źródła wstydu.


W Księdze Rodzaju czytamy, że „chociaż byli nadzy, nie odczuwali wstydu”. Czy aby nie odczuwać wstydu, trzeba całkowicie się zaakceptować w małżeństwie jako mężczyzna i kobieta?

Jeśli takiej akceptacji nie ma, to wynika to z braku dojrzałości i z nieczystych intencji. W tle jest zawsze brak zaufania. Owszem, bezgraniczne zaufanie można mieć tylko do Pana Boga – wobec drugiego człowieka możemy jedynie zakładać dobrą wolę. Charakterystyka ludzkiej miłości, którą przedstawił Paweł VI w encyklice Humanae vitae (HV 9), przedstawia ją jako i duchową, i cielesną. Papież mówił nawet o miłości „duchowo-zmysłowej”. Należy umieć ją realizować jako wierną, wyłączną, płodną, pełną, bo opartą również na przyjaźni. Kiedy w Afryce mówiłem mężczyznom, że w małżeństwie mają realizować również przyjaźń, nie rozumieli. A to jeden z filarów miłości. Do tej charakterystyki miłości należy dodać jeszcze trzy czynniki. Pierwszy to sprawiedliwość, poczucie krzywdy pojawia się bowiem tam, gdzie zabraknie sprawiedliwości, a to ona jest fundamentem małżeństwa. Drugi filar to dobroć. Musimy być dla siebie dobrzy, nie ranić się nawzajem, chronić się i wspierać, być oparciem i pocieszeniem. I trzeci filar – postawa miłosierdzia. Gdy grzeszymy, Pan Bóg „interweniuje” miłosierdziem, tak samo my – gdy ktoś zrani, nie rozjątrzajmy, nie szukajmy zemsty, ale przebaczajmy. Nie chodzi o zapomnienie, ale o przebaczenie. Człowiek rośnie przez zdolność przebaczania właśnie.


Zatrzymajmy się przy zaufaniu. Jak je rozumieć w kontekście płciowości i płodności? Czy jest ono możliwe, jeśli małżonkowie „przeszkadzają” płodności?


Płciowość i płodność są nierozerwalne. Nie ma osobnych narządów płciowych i narządów „płodowych”. Jeśli człowiek tak jest skonstruowany, to z wszelkimi konsekwencjami – a te wpływają zarówno na strukturę psychiczną, jak i duchową. I tu właśnie dotykamy kwestii zaufania. Po kryzysie posoborowym, kiedy kontestowano założenia zawarte w encyklice Humanae vitae dotyczące płodności oraz nauczanie Kościoła w tej materii, intymność małżeńską powierzono „technikom”: lekarzom, psychologom, psychoterapeutom. Wyłączono ją spod opieki duszpasterskiej. Argumentowano, że ta sprawa dotyczy osobistych wyborów i Kościołowi nic do tego. Pojawiały się wulgarne określenia, że Kościół nie powinien zaglądać małżonkom do sypialni.
Intymność z drugą osobą to najgłębsze poznanie – zmysłowe i umysłowe. Dlatego ważne jest, by miłości towarzyszyło słowo, które łączy i umie ukazać wnętrze drugiego człowieka
A dojrzała miłość małżeńska, wyrażająca się także w intymności, polega na zintegrowaniu płciowości i płodności. Taka postawa wymaga małżeńskiej czystości. Problem polega na tym, że nikt nie wie, na czym ta czystość ma polegać. Małżonkowie struchlali zadają sobie pytania: „nie myśleć, nie marzyć, nie czynić?”. A nie chodzi przecież o czystość angeliczną – bo tylko anioły, nieposiadające ciała, są absolutnie czyste i ani nie „myślą” o współżyciu, ani go nie „praktykują”. W przypadku małżonków chodzi o czystość, którą Jan Paweł II zdefiniował w adhortacji „Familiaris consortio” (FC 33) jako energię duchową, która potrafi ochronić miłość małżeńską przed agresywnością i egoizmem. By intymne relacje małżeńskie nie były manifestacją egoizmu i agresji, potrzebna jest asceza – zdolność do czasowej wstrzemięźliwości. Wówczas akt małżeński nie będzie fałszem. Tej wstrzemięźliwości wymagamy przed ślubem, ale także i od małżonków. Księżom zarzuca się często, że nie mają kompetencji, by o tym mówić. A ja jako ksiądz czuję się właśnie ekspertem od wstrzemięźliwości.


W „Familiaris consortio” Jan Paweł II mówi, że wartość dziewictwa i celibatu wyrastają z wartości rodziny. Czy oznacza to, że celibat jest prawdziwym darem tylko wtedy, gdy jest wyrzeczeniem?


Każda miłość opiera się zawsze na dojrzałej relacji między osobami; kochamy konkretną osobę. Miłość definiuje się przez to, że jestem zdolny ofiarować się komuś. W małżeństwie to relacja absolutnie symetryczna – całą swoją osobę i życie ofiarowuję małżonkowi, potem także dziecku. W celibacie konsekrowanym czy w kapłaństwie człowiek cały ofiarowuje się Bogu. Poświęca w ten sposób mniejsze dobro dla dobra większego. Po co? By wszystkie swoje ambicje życiowe ofiarować bliźnim, do których jest posłany. W przypowieści o miłosiernym Samarytaninie bliźni to ten, który ofiarowuje swój trud, pieniądze i przyszłość dla drugiej osoby. Tego też uczy Jezus małżonków.
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter