29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Koniec ze spamem

Ocena: 0
4058
Zmieniła się ustawa prawo telekomunikacyjne, która w praktyce wprowadziła zakaz uprawiania marketingu bezpośredniego – poprzez maile, telefony – bez uprzedniej zgody użytkownika. 25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa o prawach konsumenta, która wprowadziła szereg zmian w przepisach. Zmieniła się też ustawa prawo telekomunikacyjne, która w praktyce wprowadziła zakaz uprawiania marketingu bezpośredniego – poprzez maile, telefony – bez uprzedniej zgody użytkownika.

Kara za złamanie tego zakazu może wynieść nawet do 3 procent przychodu z poprzedniego roku. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 172 prawa telekomunikacyjnego zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Używanie tych środków do realizacji celu marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.

Telekomunikacyjne urządzenie końcowe oznacza urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci – tak mówi ustawa. Natomiast dyrektywa unijna końcowe urządzenie telekomunikacyjne definiuje jako dowolny produkt umożliwiający przesyłanie informacji – lub jego znaczący element – które mogą być bezpośrednio lub pośrednio podłączone za pomocą jakichkolwiek środków do interfejsu publicznych sieci telekomunikacyjnych (to znaczy sieci telekomunikacyjnych, które w całości lub częściowo są wykorzystywane do świadczenia ogólnodostępnych usług telekomunikacyjnych).

Podstawową cechą telekomunikacyjnego urządzenia końcowego jest jego przeznaczenie, które polega na podłączeniu do zakończenia sieci w celu zapewnienia telekomunikacji. Urządzenie końcowe zapewnia telekomunikację, ale tylko w zakresie nadawania lub odbioru informacji, a nie transmisji informacji. Urządzenia końcowe mogą funkcjonować w sieci stacjonarnej lub ruchomej i wtedy są stacjonarnymi lub ruchomymi telekomunikacyjnymi urządzeniami końcowymi.

Telekomunikacyjne urządzenie końcowe może być podłączone bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci. Rozróżnienie to jest zależne wyłącznie od tego, czy pomiędzy urządzeniem końcowym a siecią jest jeszcze inne urządzenie, czy też nie. Brak takiego urządzenia oznacza, że telekomunikacyjne urządzenie końcowe jest podłączone bezpośrednio do sieci, a jego występowanie – że jest podłączone pośrednio. Chodzi tu o urządzenie telekomunikacyjne, a nie o inne elementy sieci, które umożliwiają podłączenie telekomunikacyjnego urządzenia końcowego do sieci, np. kable. Przykładem takiego urządzenia telekomunikacyjnego może być modem.

Przepisy ustawy wprowadzają zakaz używania tych środków zarówno w przypadku konsumentów, jak i pozostałych użytkowników, zatem z tej formy marketingu bezpośredniego nie można korzystać w stosunku do wszystkich użytkowników. Nakładają też wysokie kary za złamanie tych przepisów. Co prawda przepisy ustawy konsumenckiej dostosowują prawo polskie do unijnych dyrektyw, nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca, który będzie kierował spam spoza Polski, będzie podlegał nowym, zmienionym przepisom ustawy prawo telekomunikacyjne. Obowiązuje ona bowiem tylko na terenie Polski.

Edyta Pisarczyk
Autorka jest radcą prawnym
Idziemy nr 2 (485), 11 stycznia 2015 r.



PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter