28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

ChKS m.in. o politycznym koniunkturalizmie ws. ochrony życia

Ocena: 0
1428

Polityczny koniunkturalizm a kwestia ochrony życia nienarodzonych oraz dyskusja nad tym, co zmienić w obecnej Konstytucji RP – to jedne z głównych punktów dyskusji uczestników IV Chrześcijańskiego Kongresu Społecznego, który pod hasłem "Wolny naród" odbył się w sobotę 17 czerwca w Warszawie.

fot. PAP/Tomasz Gzell

Chrześcijański Kongres Społeczny (ChKS) jest platformą porozumienia dla środowisk katolickich i konserwatywnych do stworzenia siły prawicy republikańskiej i katolickiej. Chociaż nie jest siłą polityczną, to ma ambicje gromadzenia wokół siebie katolików zaangażowanych w sprawy publiczne. Nie ucieka też w podejmowanych przez siebie zaangażowaniach od tematyki politycznej.

O zadaniach dla siebie i dla Polski uczestnicy ChKS w tzw. Karcie Poznańskiej, czyli deklaracji ideowej przyjętej podczas jednego z poprzednich Kongresów. Podkreślili w niej, że Chrzest Polski przypomina, że wiara zawsze wymagała odpowiedzialności społecznej, bo kształt społeczeństwa i jego kultury zawsze wpływały na owoce ewangelizacji.

"Dziś kwestia oparcia ładu społecznego na naturalnych wartościach moralnych i Ewangelii jest szczególnie istotna. Od wielu dziesięcioleci trwa wokół nas konfrontacja między wzmagającą się kontrkulturą śmierci a cywilizacją życia. Stawką są zarówno najważniejsze składniki dobra wspólnego – życie, rodzina, wychowanie, zdrowie – jak i owocność ewangelizacji. Ta konfrontacja stanowi najważniejszą płaszczyznę dzisiejszej polityki. Im bardziej jest ignorowana w głównym nurcie debaty publicznej, tym bardziej angażuje odpowiedzialność chrześcijan" – zaznaczono w Karcie Poznańskiej.

W debacie "Jakiej Konstytucji Polsce potrzeba" europoseł i prezes Prawicy RP Marek Jurek zaznaczył, że Konstytucji nie zmienia się łatwo, ale są idee, które należy do niej wpisać. Konstytucja to struktura organiczna, która – szczególnie jeśli trwa dziesięciolecia – wymaga kolejnych uzupełnień zgodnych ze zmieniającymi się warunkami życia narodu. – Najpierw utwierdźmy te swobody i instytucje narodowe, które w Konstytucji mamy, a potem wprowadzajmy wzmacniające to zmiany – mówił Jurek.

Co jego zdaniem trzeba w Konstytucji zmienić? Pierwsza kwestia to potwierdzenie materialnych praw rodziny. – Wydaje się, że w tej sprawie mamy konsensus. Program 500+ ma akceptację społeczną, jest niewiele sił politycznych – one są skrajne – które kwestionują ten mechanizm. Należy zagwarantować normę, z której on wynika w Konstytucji, tzn. zasadę, że rodziny mają prawo do świadczeń na każde dziecko, koniecznych do wyrównania podatkowych i niepodatkowych podstawowych kosztów wychowania – argumentował prezes Prawicy RP.

– Oczywiście kwestia wychowania jest już zapisana w Konstytucji jako wartość społeczna, ale należy to rozwinąć i uzupełnić – dodał europoseł.

Druga kwestia wymagająca zmian to preambuła do ustawy zasadniczej. – Tam możemy wprowadzić bardziej ten porządek aksjologiczny, pewne rzeczy być może uwyraźnić. Natomiast większość konstytucyjną trzeba najpierw budować, albo pozwolić, by proces polityczny ją budował, a potem zbierać jej owoce, czyli wprowadzać zmiany. Naprawdę, zacznijmy używać tej Konstytucji dla suwerenności, dla cywilizacji chrześcijańskiej, dla prawa do życia – tłumaczył.

– O ile jesteśmy przyzwyczajeni – to jest stwierdzenie Jana Pawła II – że Deklaracja Praw Człowieka to był właściwy sposób wyrażenia prawa naturalnego w języku prawa pozytywnego, o tyle dziś jesteśmy świadkami reinterpretacji tychże praw człowieka – mówił ks. prof. Piotr Mazurkiewicz.

– Stąd ważne jest, byśmy potrafili przywrócić słowom właściwą ich godność, właściwy sens. Bo tylko będąc ludźmi wolnymi, będziemy także potrafili posługiwać się wolnym słowem i zagwarantować wolność w naszym społeczeństwie i w naszym narodzie – zaznaczył politolog z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Zdaniem prof. Aleksandra Stępkowskiego z Instytutu Ordo Iuris, konstytucja, przy całym jej bagażu etycznym, jest wciąż pewnym instrumentem i kluczowe jest to, w jaki sposób z niego korzystamy. – Prof. Marek Safjan podkreślał przed laty, że konstytucja nie jest panaceum. Nie wystarczy coś w niej zadeklarować, aby w rzeczywistości społecznej było już dobrze. Konstytucja wymaga implementacji praktycznej – tłumaczył uczestnik panelu.

– Niemcy mają wpisaną w konstytucji ochronę życia od momentu poczęcia i co z tego, skoro na gruncie zwykłego ustawodawstwa zostało to zakwestionowane? – powiedział prof. Stępkowski.

Tomasz Rzymkowski (Kukiz'15) ubolewał, że kwestia obrony życia jest w parlamencie traktowana instrumentalnie, a politycy wykazują się hipokryzją: deklarują jedno, a ostatecznie głosują inaczej.

– Osoby, które państwo znacie jako gorących obrońców życia, w sytuacji zderzenia się z machiną oligarchii partyjnej przegrywają. Głosują i jeszcze nawołują innych posłów, by głosowali wbrew swojemu sumieniu – mówił.

Jego zdaniem, w ugrupowaniach dzisiejszego parlamentu można znaleźć wielu wartościowych polityków. – Ale w sytuacji, gdy lider partii jest panem i władcą, może osobę wybijającą się wykreślić z list wyborczych. To jest ostracyzm – stwierdził Rzymkowski.

– Dopóki nie upodmiotowimy polityków, uczestników życia politycznego w Polsce, dopóki również nie zmienimy konstrukcji ustrojowej państwa, to będziemy mieli sytuację, gdy politycy całkowicie szczerze mówią, że są za pewnym rozwiązaniem, ale jak przychodzi do podjęcia decyzji, to zmieniają ją o 180 stopni – dodał polityk Kukiz'15.

W panelu dziennikarzy do tej myśli wrócił red. Tomasz Terlikowski. Jak stwierdził, Platforma Obywatelska i PiS w kwestii traktowania obrony życia nienarodzonych prezentują jak na razie w gruncie rzeczy takie same stanowisko.

– Różnica polega na tym, że PO odrzucała obywatelskie projekty w pierwszym czytaniu, a PiS w drugim – powiedział Terlikowski, ubolewając, że i w jednym, i w drugim przypadku zabrakło na ten temat rzetelnej debaty parlamentarnej.

Trzy poprzednie Chrześcijańskie Kongresy Społeczne, które odbyły się w Warszawie, Poznaniu i Krakowie, zgromadziły rozmaite środowiska opinii chrześcijańskiej – nie tylko z Polski. Przy okazji pierwszego z nich Prawica Rzeczypospolitej została oficjalnie przyjęta do Europejskiego Chrześcijańskiego Ruchu Politycznego, co było istotnym krokiem w zacieśnianiu współpracy środowisk chrześcijańskich w Europie.

Drugi Kongres swoją uwagę skupił na 1050. rocznicy chrztu Polski. W Krakowie-Łagiewnikach ChKS spotkał się z okazji Jubileuszowego Aktu przyjęcia Jezusa Chrystusa na Króla i Pana. Kongresy te pozwoliły zaznaczyć obecność niezależnej opinii katolickiej także w ważnych momentach współczesnych dziejów Polski. Nie bez znaczenia okazała się możliwość wymiany wzajemnych doświadczeń, ale także nawiązania i zacieśnienia współpracę pomiędzy poszczególnymi podmiotami biorącymi udział w ChKS.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter