29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Reagujmy na spoty

Ocena: 0
2274
Mimo że mamy jako odbiorcy mediów poczucie, iż nasze starania nie przynoszą efektów, mnogość skarg robi na urzędnikach i członkach KRRiTV wrażenie – zachęca były członek KRRiT Jarosław Sellin, komentując emisję spotu Kampanii Przeciwko Homofobii w TVP
Z posłem Jarosławem Sellinem (PiS), b. członkiem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, rozmawia Radek Molenda


Jak Pan ocenia zapowiedź darmowej emisji w TVP spotu nawołującego do legalizacji związków homoseksualnych?


Dobrze byłoby, gdyby zajęli się tym prawnicy, ponieważ moim zdaniem taka emisja będzie złamaniem polskiego prawa. Nakaz respektowania chrześcijańskiego systemu wartości jest zapisany w Ustawie o radiofonii i telewizji, i powinien być respektowany. Tymczasem TVP zamierza promować związki jednopłciowe i ich legalizację, a to jest ewidentne naruszenie tego systemu wartości. We wspomnianej ustawie jest też zapisany inny nakaz programowy – promocja rodziny rozumianej zgodnie z Konstytucją RP, czyli jako związku mężczyzny i kobiety. Spot Kampanii Przeciw Homofobii (KPH) ten zapis by naruszył. Są już analizy w tej sprawie np. Stowarzyszenia „Ordo Iuris”, które to potwierdzają.


TVP tłumaczy, że podobnie, jak spot KPH, potraktowałaby każdy spot innej organizacji pożytku publicznego. A przecież w 2008 roku jednej z OPP odmówiono emisji spotu uwrażliwiającego na problem handlu ludźmi – i nie jest to jedyny przypadek odmowy.


Tak było także w 2011 roku, gdy odmówiono bezpłatnej emisji spotu „Fundacji Mamy i Taty”, przestrzegającego przed negatywnymi konsekwencjami dla dzieci rozwodów ich rodziców. Tak więc naruszenia przez TVP zasad, którymi usprawiedliwia ona puszczanie spotów KPH, mają miejsce.


Prezesi tych mediów z góry zapowiadają, że nie przejmą się głosami sprzeciwu. Co się z mediami publicznymi stało, że zamiast respektować zapisane w ustawach wartości, pozwalają sobie na takie działania?

Od kilku lat mediami publicznymi rządzi koalicja osób związanych z Platformą Obywatelską, SLD i PSL-em. Ku mojemu zdziwieniu – z równowagą między rządzącą PO i opozycyjnym SLD. Z klucza partyjnego rekomendowano i obsadzono KRRiTV. Potem podobnie KRRiTV obsadziła Rady Nadzorcze TVP, a te – swoje zarządy. I to samo dotyczy Komisji ds. Kampanii Społecznych TVP, która spot KPH do bezpłatnej emisji dopuściła.

Pytanie, czy włodarzom mediów publicznych podoba się, że telewizja publiczna jest coraz bardziej jednostronna w przekazie kulturowym, należy kierować do nich samych. Nie ma jednak wątpliwości, że ulegają oni presji środowisk lewicowo-liberalnych, a przez to TVP staje się coraz bardziej lewacka. Stąd taki jej przekaz.


Co będzie, gdy spot, o którym rozmawiamy, zacznie być emitowany?


Skargę można złożyć dopiero po wystąpieniu naruszenia ustawy, a nie z powodu samej zapowiedzi. Jeśli do emisji dojdzie – spodziewam się skarg składanych przez środowiska prawnicze. I Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji będzie musiała się do nich ustosunkować: przyznać im rację, albo nie.


Jak zwykli odbiorcy mediów, którzy widzą, że media publiczne przestają wypełniać misję publiczną, mogą reagować? Jak domagać się respektowania ich świata wartości?


Zachęcam do reagowania, pisania skarg. Mimo że mamy jako odbiorcy mediów poczucie, iż nasze starania nie przynoszą efektów, mnogość skarg robi na urzędnikach i członkach KRRiTV wrażenie. Oni mają obowiązek do każdej naszej skargi indywidualnie się odnieść, udzielić odpowiedzi. Jeśli zauważą, że jest problem, który w dodatku jest mocno i licznie przez odbiorców mediów artykułowany, z pewnością podejmą nad tym refleksję. Stanowczo nie popieram natomiast apeli o obywatelskie nieposłuszeństwo i niepłacenie abonamentu RTV. Mimo denerwujących nas faktów dotyczących treści programowej mediów publicznych, są to wciąż instytucje nasze, publiczne, państwowe, które można i warto w przyszłości naprawić. Źle byłoby, gdyby przez błędy innych przyczyniać się do ich ruiny. Niepłacenie abonamentu najszybciej odbije się na dobrych programach i stacjach, jak np. Radiowa Dwójka czy TVP Historia. Ale na takie spoty zgadzać się nie należy.

rozmawiał Radek Molenda
fot. arch. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Idziemy nr 44 (476), 2 listopada 2014 r.


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter