26 kwietnia
piątek
Marzeny, Klaudiusza, Marii
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

W nowej odsłonie

Ocena: 0
1745
Opera "Kupiec wenecki" Andrzeja Czajkowskiego, pianisty i kompozytora, laureata Konkursu Chopinowskiego w 1955 roku, mieszkającego po wyjeździe z Polski w Wielkiej Brytanii, została wystawiona po raz pierwszy w lipcu na festiwalu w Bregenz. Polska premiera w Teatrze Wielkim doszła do skutku jako przeniesienie tamtego przedstawienia na deski naszej narodowej sceny. Jej wkład stanowią orkiestra, chóry i wykonawcy drugoplanowych ról. Komentatorzy muzyki współczesnej podkreślają, że Czajkowski, przystępując do pracy nad Szekspirowską sztuką, pamiętał o swoim żydowskim pochodzeniu i deklarowanym homoseksualizmie. Do wątku konfliktu kupca Antonia z bankierem Shylockiem w spektaklu dopisano zakończenie, którego u Szekspira nie ma, podobnie jak w niedawnej premierze „Kupca weneckiego” w Teatrze Dramatycznym. Tam Shylocka po niekorzystnym dla niego wyroku sądu chrzczono i zabijano, natomiast w operze Czajkowskiego na Shylocka (w znakomitym wykonaniu czarnoskórego barytona) rzuca się dziki tłum inkwizytorów, zaś później bankier włazi do dziwnej skrzyni, jakby sam chciał zejść z tego świata.

W wątku romantycznym sztuki relacje między kupcem Antonio a jego przyjacielem Bassaniem zostały silnie naznaczone domniemanym homoseksualizmem kupca. To ustawia tego bohatera jako ofiarę, ponieważ Bassanio kocha swoją rezolutną i dzielną żonę Portię. Poza tym autorzy spektaklu silnie podkreślają wątek feministyczny, kreując przyjaciółki Portię i Nerissę jako silne kobiety, dominujące nad mężczyznami. Akcja została przeniesiona z renesansowej Wenecji do XIX-wiecznego ponurego ni to Londynu, ni to Wiednia, co oderwało sztukę od kontekstu kulturowego, podobnie jak było w przedstawieniu Teatru Dramatycznego. Piękna, awangardowa i dramatyczna muzyka Andrzeja Czajkowskiego, oparta na wzorach XX-wiecznych oper Strawińskiego, Berga i Bartoka, posłużyła tu więc jako metoda „poprawienia” sztuki Szekspira i nadania mu niekoniecznie poprawnej interpretacji.


Teatr Wielki – Opera Narodowa. Andrzej Czajkowski, „Kupiec wenecki”, opera w trzech aktach z epilogiem. Libretto według sztuki Williama Szekspira – John O’Brien. Dyrygent – Lionel Friend. Reżyseria – Keith Warner. Wykonawcy: Christopher Robson, Charles Workman, Lester Lynch, Sarah Castle, Marisol Montalvo i inni. Premiera polska: 24.10.2014.

Mirosław Winiarczyk
Idziemy nr 44 (476), 2 listopada 2014 r.


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 26 kwietnia

Piątek, IV Tydzień wielkanocny
Ja jestem drogą i prawdą, i życiem.
Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 14, 1-6
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Nowenna do MB Królowej Polski 24 kwietnia - 2 maja

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter