18 kwietnia
czwartek
Boguslawy, Apoloniusza
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Powrót obrazu

Ocena: 0
2920
W filmie "Złota dama", zrealizowanym w stylu dobrego hollywoodzkiego dramatu sądowego, autorzy opowiadają autentyczną historię procesu, jaki pod koniec lat 90. XX wieku wytoczyła rządowi Austrii mieszkająca w Los Angeles sędziwa spadkobierczyni słynnego obrazu "Złota Adela" Gustava Klimta.
Maria przed sądami amerykańskimi i austriackimi domagała się zwrotu obrazu, zrabowanego przez Niemców po włączeniu Austrii do III Rzeszy, zwłaszcza że Adela była jej ciotką.

Tematyka rozliczeń z Holocaustem jest wciąż żywa w zachodnich kinematografiach. Dzieje się tak zapewne dlatego, że coraz więcej się mówi o innych zbrodniach ludobójstwa w XX wieku, ostatnio o rzezi Ormian dokonanej przez Turków sto lat temu. Znamienny wyjątek stanowi zapomniane ludobójstwo UPA na Polakach, Żydach i innych narodach. Rozliczenia z ludobójstwem na Żydach są więc niezbędne elitom na Zachodzie do podtrzymywania mitu wyjątkowości Holocaustu.

Historię procesów o „Złotą Adelę”, zakończoną w 2006 roku decyzją austriackiego trybunału o zwrocie obrazu spadkobierczyni, oglądamy w kilku płaszczyznach czasowych. Jest współczesność, dzieciństwo Marii i jej zamążpójście w czasie prześladowań Żydów po anszlusie Austrii. Zamożna rodzina wiedeńskich Żydów, mecenasów sztuki, stała się wówczas celem rabunku. Zgromadzone przez nich obrazy, klejnoty i dzieła sztuki przeszły na własność państwa lub dostały się w ręce hitlerowskich przywódców.

Najciekawszy jednak w „Złotej damie” jest obraz mechanizmów prawnych. Odzyskanie obrazu Klimta, traktowanego w Austrii jak narodowa świętość, nie było rzeczą prostą. Powojenna Austria długo nie rozliczała się z wojennymi zbrodniami. Po wycofaniu się okupantów sowieckich traktowana była prawem kaduka jako ofiara Hitlera. Dopiero akcja amerykańskich środowisk żydowskich, którą prof. Norman Finkelstein nazwał „przemysłem Holocaustu”, wstrząsnęła zadowolonymi z siebie Austriakami. W tym kontekście należy patrzeć na wydarzenia ukazane w „Złotej damie”. Podejrzewam jednak, że autorzy filmu nie ujawnili wszystkich zakulisowych szczegółów procesu odzyskiwania obrazów, chociażby działań Ronalda Laudera, znanego działacza organizacji żydowskich.


„Złota dama” („Woman in Gold”), USA/Wielka Brytania, 2015. Reżyseria – Simon Curtis. Wykonawcy: Helen Mirren, Ryan Reynolds, Daniel Bruhl, Katie Holmes i inni. Dystrybucja – Forum Film Poland

Mirosław Winiarczyk
fot. The Weinstein Company/Robert Viglasky

Idziemy nr 21 (504), 24 maja 2015 r.


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 18 kwietnia

Czwartek, III Tydzień wielkanocny
Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.
Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 6, 44-51
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane komentarze



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter