29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Między Warszawą i Londynem

Ocena: 1.1
1965

„Piloci” to trzeci musical o polskiej tożsamości artystycznej w warszawskim Teatrze Roma kierowanym przez Wojciecha Kępczyńskiego, większość premier stanowiły bowiem słynne musicale przeniesione z Nowego Jorku i Londynu.

fot. Karol Mank

Poprzednie dwie „polskie” premiery były przedstawieniami dla dzieci („Akademia Pana Kleksa” i „Piotruś Pan” z librettem Jeremiego Przybory). „Piloci” są spektaklem dla dorosłych widzów.

Jego bohaterowie to czterej polscy lotnicy, którzy brali udział w Bitwie o Anglię i do końca wojny walczyli przeciwko Niemcom. Walorami spektaklu są wartko prowadzona akcja, przeplatana wirtualnymi scenami walk powietrznych, piękna muzyka i melodyjne piosenki. Z bombardowanej Warszawy w 1939 roku przenosimy się do Londynu, gdzie nasi piloci w szeregach polskich dywizjonów RAF dzielnie i zwycięsko walczą z wrogiem. Sceny bitewne przeplatają się z rodzajowymi i obyczajowymi, związanymi z adaptacją pilotów w Wielkiej Brytanii, nauką języka, znajomościami, romansami itd. Wątki kończą się rozczarowaniem polskich żołnierzy z powodu powojennej zdrady Anglików.

Równolegle oglądamy losy Niny, ukochanej pilota Jana, która w okupowanej Warszawie podejmuje działalność konspiracyjną, występując w koncesjonowanym przez okupanta teatrze i „dla sprawy” nawiązując romans z niemieckim pułkownikiem. Cały czas prześladuje ją dyrektor teatru, postać wyjątkowo obrzydliwa, kolaborant, a po wojnie agent UB.

Nina przedostaje się na Zachód, ale mnie wątek ten wydaje się dwuznaczny. Kępczyński wpisuje się, chcąc nie chcąc, w narastający obecnie trend ukazywania okupacji hitlerowskiej w Polsce przez pryzmat masowej jakoby kolaboracji Polaków. Uważam, niestety, że szczegóły i motywacje bohaterów przedstawienia mogą mieć tu mniejsze znaczenie, bo liczy się odbiór emocjonalny i skojarzenia widowni.

 

Teatr Roma w Warszawie. „Piloci”. Libretto i reżyseria: Wojciech Kępczyński. Teksty piosenek: Michał Wojnarowski. Muzyka i aranżacje: Jakub Lubowicz, Dawid Lubowicz. Wykonawcy: Natalia Krakowiak, Paweł Mielewczyk, Jan Bzdawka, Michał Bronk i inni. Premiera: 7 października

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter