29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Weigel: cywilizacja chrześcijańska na Zachodzie przestała istnieć

Ocena: 4.7
1269

„Żyjemy w czasach apostolskich, a nie Christianitas. Cywilizacja chrześcijańska na Zachodzie przestała istnieć. Analiza nauczanie Jana Pawła II pozwala rozpoznać źródła kryzysu współczesnej cywilizacji i wskazuje wzorzec odnowy" - powiedział PAP George Weigel, amerykański pisarz, teolog oraz autor biografii papieża Jana Pawła II „Świadek nadziei".

Fot. PrtSc - YouTube/ Acton Institute

W ocenie jednego ze światowych znawców życia i nauczania św. Jana Pawła II, papież Polak jest „podziwiany, jako swego rodzaju wzór dla Kościoła na całym świecie", ale jak stwierdził - „Kościół nie zaczął nawet przetrawiać bogactwa jego papieskiego nauczania".

Możliwe, że w Stanach Zjednoczonych ten proces zaczął się wcześniej, niż w pozostałych częściach świata, ale nawet tu pozostaje wiele do zrobienia, aby wypełnić i utrwalić wizję Jana Pawła II

- ocenił Weigel.

Podkreślił, że „jeśli spojrzymy oczami Jana Pawła II na przyszłość zachodniego projektu cywilizacyjnego, albo zachodniej demokracji, dostrzeżemy, że znalazł się on w głębokim kryzysie, który polega na jego wewnętrznej niespójności".

Jeśli przeczytamy uważnie najważniejszą społeczną encyklikę „Centesimus Annus", a także jego list apostolski „Ecclesia in Europa", wówczas jej źródła stają się dla nas wyraźne

- wskazał teolog.

Zaznaczył, że „Kościół katolicki, nawracając świat na prawdę objawienia biblijnego, przywraca mu również rozum z jego zdolnością do porządkowania ludzkich spraw". „Te kwestie idą ze sobą w parze" - podkreślił.

Kościół, pojmujący swoje zadanie, jako permanentną misję – jak przedstawiał to Jan Paweł II podczas Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, w „Redemptoris Missio" i „Novo Millennio Ineunte" – spełnia zarówno swoje wielkie posłannictwo jak i oferuje zachodniej cywilizacji drogę wyjścia z jej kryzysu

- powiedział Weigel.

W jego ocenie - jeśli spojrzymy na teraźniejszość i przyszłość oczami papieża Jana Pawła II, to widzimy przede wszystkim wielkie wyzwanie.

Jednak spoglądając na nie przez pryzmat jego myśli i nauczania, wówczas widzimy również wzorzec odnowy Kościoła i reformy społecznej, który niesie nam nadzieję na spełnienie jego wielkiej wizji, którą przedstawił przed Organizacją Narodów Zjednoczonych 25 lat temu: „nowej wiosny ludzkiego ducha"

- wskazał.

Weigel zwrócił uwagę, że „głęboka, ale i wymagająca wizja przyszłości katolicyzmu, w której każdy wierzący jest misjonarzem i każde miejsce jest miejscem misji, z pewnym opóźnieniem przedostaje się do powszechnej świadomości katolików, szczególnie tych, którzy przez długi czas mogli wygodnie żyć w chrześcijańskich społeczeństwach i kulturach".

Wyzwanie polega na tym, że musimy uświadomić sobie, że żyjemy w czasach apostolskich, a nie Christianitas. Christianitas, cywilizacja chrześcijańska na Zachodzie, przestała istnieć

- podkreślił teolog.

Wyraził jednocześnie radość, że ma swój wkład w działalność Instytutu Kultury św. Jana Pawła II na rzymskim Angelicum, który niebawem kończy pierwszy rok programu studiów, kierowanego do studentów, którzy chcą „myśleć z Janem Pawłem II o problemach współczesności".

Mam nadzieję, że pomoże ona studentom spojrzeć na świat przez pryzmat myśli i nauczania papieża, nie tylko na niego samego, jako wyjątkowego człowieka – którym, rzecz jasna, był, ale posiadał on również głęboką zdolność analizy i rozpoznania źródeł kryzysu współczesnej cywilizacji. Moim zdaniem ta analiza jest dziś szczególnie warta zgłębiania

- wskazał George Weigel.

W jego ocenie - „szczególnie ważną rolę odgrywa rozumienie osoby w myśli Jana Pawła II". „Spór antropologiczny stoi w centrum wielu problemów i konfliktów, które przetaczają się we współczesnym świecie, w szczególności na Zachodzie" - powiedział.

Podkreślił, że „doktryna społeczna Jana Pawła II może powiedzieć nam naprawdę wiele na temat problemów, których doświadczają współczesne demokracje".

Zapowiedział, że podczas swoich zajęć będzie starał się zgłębić oba te zagadnienia, które - jego zdaniem - pomogą studentom zrozumieć, że „wizja Jana Pawła II umożliwia nam wyraźniej uchwycić teraźniejszość".

George Weigel jest amerykańskim pisarzem katolickim, teologiem, działaczem społeczny i politycznym oraz autorem najlepiej sprzedającej się biografii papieża Jana Pawła II "świadek nadziei". Zajmuje się głównie kwestiami dotyczącymi religii i kultury, obliczem chrześcijaństwa w dobie demokracji i kapitalizmu. Był jednym z sygnatariuszy dokumentu "Evangelicals and Catholics Together" w roku 1994. Obecnie współpracuje z Ethics and Public Policy Center w Waszyngtonie.

Przeczytaj także:

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter